Wil je reageren?

Je kunt op onderstaande berichten (helaas) alleen reageren als je een gmail account hebt. Ik heb ook problemen ervaren met het gebruik van Internet Explorer. Maar met Google Chrome werkt het wel uitstekend.
Verder kun je je aanmelden voor een e-mail service, dan krijg je een bericht nadat er nieuws is geplaatst. Dat kan met elk e-mail adres. Na opgave ontvang je een e-mail die je moet bevestigen, voordat het werkt. Krijg je die niet binnen 24 uur, dan is er iets fout gegaan. Geef je adres dan opnieuw in.

maandag 1 augustus 2011

Een bezoek aan Riga, Tallin en de Russische grens

Zoals beloofd, hieronder nog een verslag van ons bezoek aan de stad Riga. Ik heb nu ‘even’ de tijd, want we staan te wachten bij Narva aan de grens van Rusland. We waren hier om half 12 en hebben eerst 3 uur in de rij voor een formulier gestaan. Maar daarover later meer. Nu een wat langer verslag over de afgelopen 3 dagen, want ik heb de tijd om even een stukje te schrijven…
Wij vonden Riga een prachtige stad, waarvan het oude centrum niet erg groot is. Ons hotel lag aan de rand hiervan; even de brug over en we waren er in 10 minuten lopen. Er is heel veel te zien. De oude Dome Kathedraal was erg mooi met een bijzondere oude en museale uitstalling in een galerij rond een binnenplein. Op het binnenplein was juist een kindervoorstelling aan de gang met band, koor en verteller, heel speciaal om dat zo te zien. Daaran kwamen we John en Madeleine tegen en zijn we verder samen de stad gaan verkennen. Het was best wel druk in de stad, met veel terrassen, veel mensen, en heel mooie vrouwen. Bijzonder waren de Orthodoxe kathedraal en de centrale markt achter het station. Er was juist een Orthodoxe dienst gaande met een heel mooi koor. Het was voor ons een onbegrijpelijke ‘show’ waarbij de 3 priesters al zingend en biddend elkaar afwisselden door via deurtjes naar de heilige ruimte te gaan en weer terug te komen.
De centrale markt is voor de plaatselijke bevolking de plaats om inkopen te doen. Je kunt er vrijwel alles kopen, en dus hebben wij daar onze inkopen gedaan voor de picknick van zondag. Een hele sport als er niemand de taal noch Engels spreekt!
‘s Avonds kwamen we Sijbrand en Meike tegen en hebben we genoten van leuke muziek met een lekker pilsje op het terras. Dat was de afsluiting van een geweldig leuke dag!
Ondertussen staan we nog steeds te wachten bij de grens, het is half negen en er is geen activiteit in het tweede hokje. De helft is door naar de grens, maar we horen via de telefoon dat het daar ook lang duurt: 50 meter in 2 uur.
Gisterenavond hebben we Tallin bezocht; een oude stad die veel van het Middeleeuwse heeft behouden We waanden ons vaak terug in de tijd. Ze doen er ook allen aan om die tijd te doen herleven met klederdracht, oude marktkramen en aangeklede terrassen. Smalle wegen geplaveid met ronde keien, een oude stadsmuur met torens en mooie gangetjes naar evenzomooie pleintjes. Maar de stad heeft niet de sfeer van Riga, toch was ook dit een belevenis.
Vanmorgen zijn we om 5.50 uur opgestaan, weer alles ingepakt, ontbijt om 6.30 uur en om 7.30 uur aangereden. Onderweg hebben we een 3000 jaar oude begraafplaats bezocht, nauwelijks toeristisch, ontdekt op Internet. Het waren graven van kolonisten de verwant waren aan de Noormannen uit Scandinavië. Er was ook een museum bij, maar dat was om 8.30 uur nog niet open. Daarna snel door naar Narva, waar we om 10.30 uur zouden verzamelen. Wij waren er pas om 11.30 uur en konden direct in de rij aansluiten. Maar helaas was deze zo lang dat we een aanrij tijd van 23.00 uur zijn toebedeeld. Het bleek dat het systeem per 1-8-11 is gewijzigd en we hadden eigenlijk via internet een tijdslot moeten reserveren. Dat hebben wij weer! En niemand die dat wist… Bedroefde emoticon
Er was even hoop dat het sneller ging, en 3 groepen van 5 auto’s zijn door, maar staan nu in de rij voor de grens. Wij staan hier nog met 10 auto’s. 6 auto’s zijn omgekeerd en terug naar Tallin gereden in de hoop de boot naar Helsinki te kunnen nemen. Die zagen de lange wachttijd niet zo zitten. Jammer dat de groep is opgesplitst. Iedereen wist eigenlijk wel dat we op ca. 10 uur moesten rekenen. Maar zoals het er nu uitziet wordt dat langer… (en we wachten nog maar even, en nog even, en nog wat langer)

1. Hoi Frans en Anja, Als één van de zes retourgangers zijn wij, om 21.00 uur, overgestoken naar Helsinki, Heerlijk buffet genoten aan boord, en nu een overnachting in het Holiday Inn. We zien elkaar weer in Kuopio.
    Sterkte, maar uiteraard ook veel plezier gewenst. Peter en Maurien.

2. Ik heb van diverse mensen gehoord hoe e.e.a. is verlopen en hoop dat iedereen de nacht bij de grens goed is doorgekomen en dat de uit reis een stuk eenvoudiger zal verlopen.

Toch hoop ik dat iedereen die in St. Peterburg is de kans heeft te genieten van deze Stad.